6 vanliga misstag bland företagare


Skrivet 2017-06-02 av Axel Enblad

Det är inte alltid lätt att driva företag, det vet alla som gör det eller har försökt någon gång. Det gäller i synnerhet nya företag, som fortfarande kämpar för att skapa en stabil kundkrets och en stadig likviditet. I denna veckas spaning har vi listat sex stycken vanliga misstag så att du ska slippa begå dem.


1. Skjuter upp bokföringen

Det är lätt att låta bokföringen komma i andra eller tredje hand när man tycker att det finns så mycket viktigare saker att ta hand om. Det är oftast ett misstag om du gör det.  En aspekt är ju att tack vare bokföringen kan du tydligt följa resultatutvecklingen. Ett annat vanligt misstag är att väldigt många betalar utgifter ur egen ficka utan att bokföra, något du aldrig ska göra. Säkert har den som gör det en tanke om att göra det senare, men kvitton försvinner lätt, köpet glöms bort och så vidare. Dels förlorar du som företagare skattade pengar, dels ger det fel bild av hur företaget går för dig, vilket kan vara allvarligt. Ta tag i bokföringen direkt och känn att du har full koll på vad som händer i ditt företag.

2. Skaffar glassiga omkostnader
Det är lätt att falla för frestelsen att till exempel ta in onödigt eleganta och dyra fordon i företaget. Förvisso är en Volvo XC90 en mycket fin bil, men kanske du och företaget kan nöja er med en begagnad VW-buss det första året. Var kritisk, väg nytta mot utgift och sätt upp en budget för alla omkostnader.

3. Lägger för mycket pengar på inventarier
Givetvis behöver både du och dina medarbetare en vettig kontorsmöblering, men de måste inte vara nya. Det finns gott om ställen där du kan köpa begagnat till ett avsevärt lägre pris. Det är vanligt att möblera kontor där man tar emot kunder lite extra lyxigt, men kom ihåg att kunden vet vem som betalar, nämligen hen själv.

4. Diversifierar för snabbt
Ett vanligt misstag är att börja diversifiera för snabbt, särskilt om den produkt du trodde var storsäljare inte var det. Minns då att när du gjorde affärsplanen gjorde du en mängd överväganden som landade i en viss produkt. Om du vill diversifiera, gör då en affärsplan även för det, så att du inte förivrar dig.

5. Arbetar orimligt mycket
Det ligger lite i företagandets natur att man får lägga ner väldigt mycket tid i början. Arbetstider långt över 60 timmar i veckan är inte ovanligt. Det är lätt att det fortsätter och kanske även ökar, och det orkar egentligen ingen med. Redan efter några månader med den takten skall du ta en ordentlig funderare på vad du kan och måste göra för att komma ner i tid.

6. Håller inte koll på kassaflödet
Kassaflödet är det sammanfattande namnet på summan av pengar in och ut ur företaget. Det här är livsviktigt. Du kan inte komma in i semestertider och upptäcka att det inte finns pengar till löner. Trots försiktighet kan du självklart få problem, och då kan vi tipsa om att fakturaförsäljning är ett bra sätt. Ett enkelt sätt att titta på den möjligheten är att kontakta oss på Fakturino och se vilka företag som vi listar med bra villkor.