Veckans spaning - Är din förstagångskund din nästa stamkund?

Skrivet 2017-03-10 av Josefine Wikström Nilsson

Omvärldsbevakning Fakturino

Visste du att det kostar ditt företag fem gånger så mycket att attrahera nya kunder som att vårda befintliga? I veckan kunde vi ta del av februari månads försäljningsutveckling i flera branscher. Är du en av alla företagare som tycker att din omsättning gått trögt? Vi tipsar om hur du vårdar dina befintliga kunder så att du kan ge din försäljning bättre förutsättningar för kommande månader!

Företag tenderar att huvudsakligen fokusera på att attrahera nya kunder än att vårda befintliga. En strategi som kan påverka ditt företags tillväxt och möjligheter att uppnå era omsättningsmål. Oavsett bransch kan ditt företag vinna på att se över hur ni vårdar era befintliga kundrelationer så att din bästa kund inte går över till konkurrenten. 

Utvecklas med din kund
Den digitala utvecklingen ställer krav på förändring oberoende av storlek, bransch och produkt. Oavsett om ditt företag är etablerat eller en start-up kan du inte förlita dig på att behålla dina befintliga kunder om ditt erbjudande inte förändras i takt med dina kunders behov. Exempelvis kan vi lära oss av Nokias historia, ett etablerat företag som förlorade både kunder och försäljning på grund av att utvecklingen av produkten inte skedde i samma takt som efterfrågan förändrades. 

Vårda ditt rykte
Lika snabbt som dina kunders efterfrågan och behov förändras sprids ryktet om ditt företag, på gott och ont. Tillvarata era befintliga kunder och deras erfarenheter så att ni kan nyttja dem i er egen kommunikation. På så sätt kan du få din nästa förstagångskund att förstå varför ni är ett företag att återkomma till och säkerställ att det blir din nästa stamkund. 

Var där din kund är 
Flera branscher befinner sig i förändring. Ett tydligt exempel är detaljhandelns skifte från butiksbesökare till e-handel. Att din kund slutar besöka din fysiska butik betyder nödvändigtvis inte att din kund inte längre är intresserad. Kom ihåg att anpassa din verksamhet vartefter din kund befinner sig. Kommunicerar du inte med din kund utöver de faktiska köptillfällena? Kom igång med din kommunikation så att du visar intresse för din kund på samma sätt som du förväntar dig att din befintliga kund har dig i åtanke när det är dags för nästa köp. 

Din kund ska vilja återvända till dig
Slutligen se till att ditt företag ger dina kunder en anledning att komma tillbaka till just er. Oavsett om det gäller i form av specifika erbjudanden eller expertkompetens på ert specifika område behöver du se till att din kund vill komma tillbaka. Kan du garantera att dina stamkunder fortsätter att återkomma till just ditt företag och att din nästa förstagångskund konverteras till din nya stamkund kan dina försäljningssiffror snart se ljusare ut! 

Vill du veta mer ?

Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vår företagsrådgivning för en personlig konsultation. Självklart är det helt kostnadsfritt och ej bindande.

Kostnadsfritt & ej bindande

Vill du veta mer ?

Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vår företagsrådgivning för en personlig konsultation. Självklart är det helt kostnadsfritt och ej bindande.

Kostnadsfritt & ej bindande