Veckans spaning - Så bygger du rätt nätverk för ditt företag!

Skrivet 2017-04-21 av Josefine Wikström Nilsson

Omvärldsbevakning Fakturino

Tillväxtverkets senaste Entreprenörskapsbarometer visar på att bristande nätverk och avsaknaden av ”rätt” kontakter upplevs som ett hinder både bland företagare och människor som går i tankar på att starta eget. Snart går vi in i maj månad, en tid som kännetecknas av sociala tillställningar. Ta vara på vårens mingelträffar, bygg rätt nätverk för ditt företag och vänd det till möjligheter snarare än hinder. I veckans spaning tipsar vi om hur!

Har du svårt att motivera dig till att gå till organisationens vårfest i nästa månad? Eller nätverksträffen med 400 andra företagare inom din bransch? Samtidigt som mätningar visar på att bristande nätverk påverk företagare att nå sin målsättning negativt är det många framgångsrika entreprenörer som delar berättelser om det motsatta, att rätt kontakter är nyckeln till framgång. 

Vem behöver du i ditt nätverk? 

När gjorde du senast en inventering bland dina kontakter? Konkretisera din vision över vilka människor, erfarenheter och personlighetstyper du behöver stärka upp med i ditt nätverk. Vem vill du lära känna och varför? Är det kontakter till potentiella samarbetspartners som är ditt främsta mål? Eller är det viktigare för ditt företag att ni fångar upp blivande talanger inför nästa gång ni behöver anställa? 

Plocka russinen ur kakan

Du kommer förmodligen ha varken tid eller ork att närvara på samtliga nätverksträffar och vårfester. Glöm inte göra din research. Vem är det som står bakom evenemanget och vilka människor förväntas vara där? Se till att de matchar din vision över vilka personer som du behöver få kontakt med. Spendera inte för mycket av din tid på evenemang med människor inom din specifika bransch. Det är inte där dina potentiella kunder befinner sig, snarare konkurrenterna. 

80/20-regeln

Den berömda paretoprincipen innebär att 20 procent av orsakerna ofta står för 80 procent av verkan. Ingen kommer varken ha tid eller ork att lyssna på en person som maler på om sin verksamhet utan avbrott. Försök istället ställa frågor, prata 20 procent av tiden och lyssna 80 procent till de människor du träffar.

Det finns andra sätt att stärka dig själv och ditt företag än att prata om det. Kanske känner du flera personer som närvarar under samma mingel? Var generös, dela med dig av dina kontakter och koppla ihop människor med varandra. Det kommer stärka uppfattningen om både dig och ditt företag samt öka chanserna för att du ska få hjälp i framtiden. Våga dela med dig av ditt eget nätverk utan att ge känslan av att du förväntar dig något i gengäld. 

Vårda dina kontakter

Är du en av dem som förnöjt ser över högen av alla insamlade visitkort och tänker att det var en lyckad kväll? Det är nu det viktiga jobbet börjar. Följ upp det där samtalet med ett mail eller varför inte en lunch, för att varken du eller ditt företag ska glömmas bort. På så sätt ser du till att varken du eller ditt företag glöms bort. 

Lycka till i vårminglet! 

Vill du veta mer ?

Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vår företagsrådgivning för en personlig konsultation. Självklart är det helt kostnadsfritt och ej bindande.

Kostnadsfritt & ej bindande

Vill du veta mer ?

Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vår företagsrådgivning för en personlig konsultation. Självklart är det helt kostnadsfritt och ej bindande.

Kostnadsfritt & ej bindande