Crowdfunding, factoring och jakten på cash

Crowdfunding är på frammarsch. Under 2014 samlade små och medelstora företag i Europa in sammanlagt 1,5 miljarder euro genom crowdfunding-sajter, enligt en studie från universitet i Cambridge.

När det blir svårare att låna pengar för att finansiera sin verksamhet letar företag efter andra sätt att få tag på kapital. En självklar lösning är factoring som växer starkt i Europa, men även crowdfunding växer.

– Fram till helt nyligen avsågs crowd- och peer-to-peerfinansiering av många analytiker, speciellt på befintliga finansiella instutitioner, som en liten nisch med små utsikter att någonsin påverka det större finansiella systemet. Inte längre, säger Robert Wardrop, verksamhetschef på Cambridge Centre for Alternative Finance.

Via sajter som Kickstarter eller svenska FundedByMe kan företag lägga upp projekt och låta vanliga människor vara med och finansiera dem. För projekt som kan fånga publikens nyfikenhet kan resultaten bli riktigt bra.

Lyckat i Sverige

Svenskarna tycks ha anammat crowdsourcing. Totalt drog svenska företag in 107 miljoner euro på crowdsourcing 2014, eller 10,9 euro per person vilket placerar oss på tredjeplats i europa. Ett sådant lyckat exempel är svenska filmprojektet Kung Fury som fick in över 630 tusen dollar i sin Kickstarterkampanj.

Totalt tog Europeiska små och medelstora företag in 1,5 miljarder euro via den här typen av kampanjer under 2014, enligt en studie från universitetet i Cambridge. Det ska sättas i relation till den totala volymen av all extern finansiering som låg på 926 miljarder euro. Crowdfunding står alltså för knappt två tioondelar av en procent – en liten, men växande del av den finansiella kakan.

[quick_test_loan]