Merförsäljning

Merförsäljning A och O

Att merförsälja är många gånger det snabbaste sättet att öka försäljningen på. 

 Känns merförsäljning som någonting jobbigt och svårt? Tänk om! Ökad merförsäljning leder oftast till mer nöjda kunder och utebliven merförsäljning kan i värsta fall leda till att kunden blir missnöjd. Vi har därför listat 7 tips på hur du lyckas sälja mer!

1. Informera era kunder.

Ett av de vanligaste misstagen man gör när det gäller merförsäljning är att man tror att alla vet vad man kan göra för dem. Dina kunder vet ofta inte mer om ditt företag än om just den tjänsten dem själva använder.  Har ni några nyheter? Någonting du rekommenderar till just dem? Ta alla tillfällen i akt att berätta om vad ni skulle kunna hjälpa till med.

2. Våga fråga!

Dina kunder använder sig av din verksamhet av en anledning, våga fråga! Det är viktigt att sluta se merförsäljning som att du ständigt ska kränga något, se det istället som en service du erbjuder till dina kunder. Det värsta som kan hända är ju att du får ett nej. 

3. Vikten av relevans.

Chansen att du lyckas sälja ökar när du erbjuder en relevant produkt till det kunden redan köpt eller visat intresse för.  Att exempelvis försöka sälja en lunchbuffé till någon som beställt en kopp kaffe är alltså inte det bästa alternativet. Tänk dock på att inte ljuga för kunden och att endast rekommendera produkter du själv tycker om.

4. Stamkunder.

Om din verksamhet har många återkommande kunder har du ett guldläge att merförsälja. Vad brukar dem göra, varför använder de dina tjänster? Lägg det på minnet och visa kunden att dem är viktiga för dig och ditt företag. Detta får kunden att känna sig uppskattad och kan bidra till att de fortsätter komma tillbaka till just dig.

5. Var trevlig.

Att vara trevlig mot sina kunder kan kännas rätt självklart, men psykologin bakom försäljning avslöjar att konsumenter är mer benägna att använda dina tjänster när de känner en koppling till den som säljer. Uppmärksamma därför alltid att du hör kunden samt försök att alltid vara tillgänglig om affären pågår under en längre tid. 

6. Läs på och förstå kundens behov!

Det finns i grunden bara ett sätt att förstå dina kunders behov – genom att samtala och ställa frågor till kunden. Har du även läst på om kunden innan och satt dig in i vad dem vill ha hjälp med så vinner du ofta på det. Genom att läsa på om din kund  innan mötet undviker du att ställa självklara frågor och du visar att du bryr dig om din kunds behov. 

7. Mät!

En punkt som många missar när det kommer till  merförsäljning är att mäta! Testa t.ex att sätta upp mål månadsvis och utvärdera sedan vad som gått bra och vad ni kan göra bättre. Se till att alla eventuella medarbetare är engagerade och att du då tydligt kommunicerar vad du förväntar dig för resultat.