Kreditvärdighet

Så kan du höja företagets kreditvärdighet

En god kreditvärdighet kan underlätta företagets affärer på flera sätt, inte minst när det kommer till företagsfinansiering. Verksamhetens betalningsförmåga ligger nämligen till grund för den riskbedömning varje långivare är skyldig att utföra. Ju bättre betalningsförmåga företaget har, desto bättre är chanserna att få ett lån med förmånliga villkor. 

I den här artikeln ger vi dig fem enkla tips på hur du kan höja företagets kreditbetyg och på så sätt förenkla företagets affärer. 

God kreditvärdighet förenklar affärerna

Genom att bibehålla en god kreditvärdighet kan du stärka förtroendet för din verksamhet. Ett bra kreditbetyg visar nämligen dina kunder, leverantörer och potentiella partners att ditt företag är pålitligt och seriöst med en stabil ekonomi.  

Kreditvärdigheten kan dessutom spela en avgörande roll om du planerar att ansöka om företagsfinansiering, exempelvis ett företagslån, för att finansiera tillväxt i verksamheten. Här är det nämligen kreditvärdigheten som avgör om du kommer att bli beviljad ett företagslån eller inte. I många fall kan betalningsförmågan även påverka lånekostnaden. Detta eftersom ett svagt kreditbetyg ökar risken med utlåningen, en risk långivaren kompenserar för genom att erbjuda en högre ränta eller månadsavgift. 

Hur bedömer långivarna betalningsförmågan?

För att kunna göra en korrekt bedömning av företagets kreditvärdighet hämtar långivaren en kreditupplysning hos ett kreditupplysningsföretag, exempelvis hos Upplysningscentralen, Creditsafe eller Bisnode. 

I upplysningen finns information om företagets omsättning, tillgångar, skulder och betalningsanmärkningar. Kreditupplysningsföretagen använder sig ofta av egna betygskalor (exempelvis 0 – 10) för att enklare ge den som hämtar upplysningen en snabb överblick av företagets finansiella förutsättningar. 

I sin kreditbedömning utgår långivaren från ditt samlade kreditbetyg och de uppgifter du angett i din ansökan. På så sätt kan de avgöra om din verksamhet har möjlighet att återbetala det lånebelopp du ansökt om utan risk för att drabbas av betalningssvårigheter.

kreditvärdighet

 

5 tips för att höja företagets kreditrating 

Som du säkert förstår vid det här laget finns det goda anledningar att sträva efter ett så högt kreditbetyg som möjligt. Ett vanligt missförstånd är att en god kreditvärdighet enbart handlar om höga intäkter, men det finns en rad andra faktorer som har en stor påverkan på din betalningsförmåga. 

Nedan ger vi dig fem goda tips på hur du kan öka företagets kreditbetyg, utan att för den sakens skull behöva öka inkomsterna. 

1. Betala alltid i tid

Det första – och kanske mest självklara – av dem alla är att alltid betala dina räkningar i tid. Genom att vara noggrann med företagets betalningar, framför allt skatter, kan du minska risken för betalningsanmärkningar som kan försvåra en rad moment i din verksamhet. 

Idag är det inte omöjligt att till exempel få ett företagslån med betalningsanmärkning, men det kommer däremot att leda till högre låneavgifter och begränsade lånebelopp. Anmärkningar ligger dessutom kvar i mellan tre och fem år (tre år för enskild firma och fem år för aktiebolag). 

2. Håll uppsikt över kunder och leverantörer

Det är inte bara din egen kreditvärdighet du bör ha koll på – det kan även vara bra att hålla dina kunder och leverantörers kreditbetyg under uppsikt. Skulle en viktig kund eller leverantör drabbas av betalningssvårigheter – eller i värsta fall konkurs – kan det nämligen ha en stor påverkan på ditt eget kassaflöde. 

Några vanliga varningssignaler på att kunden eller leverantören är en dålig betalare är: 

  • De tar alltid lång tid på sig att betala
  • De har nya skulder hos Kronofogden eller betalningsanmärkningar som är nyare än ett år 
  • Plötsliga förändringar i styrelsen
  • Indraget F-skattebevis

Ett bra sätt att upptäcka varningsflaggor i god tid och minska risken för kreditförluster är att hämta kreditupplysningar på dina viktigaste kunder och partners. Idag finns det även smarta tjänster för kreditbevakning du kan använda dig av där du får en notis så fort kreditbetyget förändras. 

3. Undvik onödiga UC-förfrågningar

Många förfrågningar i ditt kreditregister kan göra långivare och andra företag misstänksamma, framför allt om upplysningarna hämtats av långivare. Därför kan det vara en god idé att försöka undvika kreditupplysningar i den mån det är möjligt. Detta gäller framför allt förfrågningar hos Upplysningscentralen (UC) som är Sveriges största och mest använda kreditupplysningsföretag. 

Ett alternativ kan vara att ansöka om lån utan UC. Upplysningen sker då hos ett annat upplysningsföretag, exempelvis Bisnode eller Creditsafe, och blir ”osynlig” i företagets UC-register. 

Ett annat bra alternativ för dig som är i behov av företagsfinansiering är att ansöka via en låneförmedlare. Låneförmedlaren kan nämligen jämföra finansieringsmöjligheter hos ett flertal olika aktörer med bara en ansökan och kreditupplysning. På så sätt slipper du belasta ditt kreditregister i onödan. Upplysningen hos Fakturino sker via Creditsafe och det är därmed möjligt att låna utan UC.

4. Fakturera i god tid

Genom att skicka ut företagets fakturor i tid kan du undvika problem med kassaflödet på grund av försenade betalningar. Ett stabilt kassaflöde minskar risken för betalningssvårigheter som i värsta fall kan leda till anmärkningar. 

Se till att skicka ut dina fakturor i god tid efter att arbetet är klart. Arbetar du med ett längre projekt kan det också vara en god idé att fakturera delsummor istället för att få betalt i en klumpsumma vid projektets slut. 

5. Håll nere utgifterna

Ha som vana att regelbundet se över företagets utgifter för att se var det finns möjlighet att göra nedskärningar. Kanske betalar du för tjänster du inte längre är i behov av? Eller kanske kan du hitta billigare alternativ någon annanstans? Genom att hålla nere utgifterna kan du effektivt stärka företagets kassaflöde och på så sätt förbättra kreditbetyget. 

Summering

Det finns många bra anledningar att sträva efter god kreditvärdighet. Ett högt kreditbetyg kan nämligen göra livet som företagare betydligt enklare i en rad olika situationer. Det visar nämligen att ditt företag är pålitligt och att verksamheten sköter sina åtaganden, vilket kommer att underlätta företagets framtida affärer, både med kunder, leverantörer och partners.