Marknadsföring

Marknadsföring är brett och kan göras på många olika sätt. För att ditt företag ska kunna växa eller sticka ut från dina konkurrenter är marknadsföring en nödvändig del i företagets strategi. Finns inte kapital för marknadsföring i din budget hjälper vi dig gärna att jämföra företagslån för att hitta det bästa alternativet för ditt företag. Om du har ett nystartat företag är det viktigt att göra en omfattande analys för att veta hur och vart du ska marknadsföra ditt företag. Vårt tips är att börja med att göra en målgruppsanalys, omvärldsanalys, konkurrentanalys och kanal analys.

 

Digitala kanaler för marknadsföring

Beroende på vad du har för syfte och mål med din marknadsföring, finns det flera olika sätt att marknadsföra ditt företag på. Nedan finner du några av de vanligaste kanalerna.

SEO/Sökmotoroptimering

SEO är till för att förbättra de organiska resultaten för att synas så högt upp som möjligt i sökmotorerna. Teknik, innehåll och länkar är dom tre huvudsakliga delarna inom sökmotorsoptimering.

För att jobba med sökmotorsoptimering på ett bra sätt krävs flera verktyg.

Google Analytics
Används för att analysera trafiken som kommer från Google in på din sida.

Google Search Console
Search Console är ett verktyg som ger dig information om hur du kan förbättra din hemsida så du kan ranka högre.

Screaming Frog
Om du har ett litet företag kan du använda indexeringsverktyget gratis. Den hjälper dig undersöka om din sida indexeras korrekt och inte innehåller några felaktiga länkar.

SEMrush
SEMrush eller andra betal-verktyg kan hjälpa dig att förenkla analys och processen av att jobba med SEO.

SEM (Search Engine Marketing eller sökmotormarknadsföring)

SEM handlar om att köpa trafik från sökmotorer. Genom att annonsera mot specifika sökord eller områden, syns dina annonser i sökresultaten hos publicisterna. Som annonsör behöver du vara varsam med hur du spenderar dina pengar i Google Ads då det är väldigt enkelt att spendera stora summor på SEM. Google och andra sökmotorer tar betalt för klick på annonser och kostnaden för ett klick kan variera kraftigt beroende på vilket sökord du budar på. Tre faktorer som avgör kostnaden per klick är konkurrens, maxbud och relevans.

Sociala medier

Det finns flera olika sätt att nå ut till din kundgrupp via sociala medier. Du kan starta ett Instagramkonto, en företagssida på Facebook, en blogg mm. Där kan du välja att nå ut gratis via organiska inlägg eller betala för att nå specifika målgrupper. Sociala medier är ett bra sätt att nå ut till allmänheten då de flesta använder sig av sociala medier dagligen.

iphone som visar facebook på skärm och bokstäver med sociala medier

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är ett billigt alternativ att nå ut till nuvarande och framtida kunder. En fördel är att det är enkelt att följa upp och mäta effektivitet med hjälp av statistik och analyser. Det finns flera olika verktyg att göra ett e-postutskick med, det vanligaste är Mailchimp. Dem har gjort en  grundläggande guide i e-postmarknadsföring som innehåller bra information. Du hittar den här.