Konstaterad kundförlust

En kundförlust kan antingen vara befarad eller konstaterad. En konstaterad kundförlust uppkommer när det finns troliga skäl att kunden inte kommer kunna betala en faktura på grund av bristande ekonomiska möjligheter.

Krav för konstaterad kundförlust

Kravet för att en kundförlust ska räknas som konstaterad kan vara att kunden har gått i konkurs eller fått igenom ett ackord. Att få igenom ett ackord kan förklaras som att den skuldsatte har gått med i en ekonomisk uppgörelse och beslutat att utstående fodringar ska regleras, i flesta fall för att den skuldsatte ska kunna betala tillbaka åtminstone några av sina skulder och därmed undvika konkurs.

En kundförlust kan även räknas som konstaterad om en faktura länge har varit förfallen och om du har försökt med allt för att få den betald; exempelvis skickat ut påminnelser, olika krav och inkasso. Om detta är genomfört kan även kundförlusten i detta fall räknas som konstaterad.

Avdrag för moms

En konstaterad kundförlust är definitiv, vilket innebär att kunden kan begära ett avdrag av den utgående momsen. Vid återtag av moms som följd av konstaterad kundförlust kommer momsdeklarationen inte att stämma, en förklaring måste alltid skickas till skatteverket för att uppdatera dem om att en konstaterad kundförlust uppstått.

Vi hjälper små till medelstora företag att jämföra och hitta bäst finansiering

Vi samlar bankernas erbjudande och presenterar de bästa förslagen till er